Friday 13 April 2012

Ghostbum

:) Perghhh jom kita berkenalan dengan nama2 hantu kat sinie

Errrr aku dapati kat televisyen sekarang suka siarkan cerita antu hmmm...best sangat ke tengok citer2 cm nie 
addoyaiii kadang2 x phm npe kite ske tgk antu tp takut bile da tgk dpn mate..dpn tb x takot plak...nie aku share sket la antu2 popular kt Malaysia nie hehe moh kite lihat :

1. Pontianak / Puntianak / kuntilanak -
wanita berpakaian serba putih membalas dendam.
Puntianak atau lebih popular dieja sebagai pontianak, dipercayai oleh masyarakat Melayu bahawa ia berasal daripada perempuan yang mati ketika mengandungkan anaknya. Terdapat juga pendapat menyatakan bahawa ia merupakan jin (hantu) liar yang bertindak mengganggu manusia.



Toyol - hantu kanak-kanak bogel
Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri. Toyol ini dikatakan berbentuk kanak-kanak kecil dan turut mempunyai perangai seperti kanak-kanak kecil. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.




 Hantu punjut
Hantu bungkus atau juga dikenali sebagai hantu punjut atau hantu pocong merujuk kepada sejenis makhluk yang berbentuk seperti mayat yang dibungkus dengan kain kafan.Hantu bungkus sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat, dan akan bergerak dengan meloncat seperti hantu cina, atau bergolek. Ia dikatakan mampu bergerak sepantas kereta, bergerak seiring dengan kereta yang dipandu oleh mangsa usikan mereka. 

                                    Orang minyak
Orang minyak merujuk kepada seseorang yang menuntut ilmu batin bagi tujuan menceroboh masuk ke dalam rumah mangsa bagi tujuan mencuri/membuat onar.Salah satu cerita mengatakan orang minyak ini telah tersalah menuntut, menyebabkan dia menjadi hitam dan hanya akan pulih selepas memperkosa 40 orang gadis. Mangsa akan menjadi terpukau dan ditanda dengan dipangkah pada mukanya selepas dinodai.Kisah orang minyak ini amat popular sehinggakan ia dijadikan sebuah filem pada tahun 1958. Filem ini diterbitkan oleh Malay Film Productions Ltd dan diarahkan oleh P. Ramlee.

Gatal tol orang minyak nie




Sekian saja dari pengkaji Hantu arini
Walahhh

3 comments:

  1. salam..tahniah...post yang menarik...bru tawu yang nma laen hantu pocong 2 hantu punjut..fist time dgr..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thnkzzz komen d sini :)
      n thnkzz sudi bkk blog saye
      cik ina irmira

      Delete